این منتقد سینما در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: حمیدنعمت الله، توانایی های خوب هنری خود را با کارگردانی آثار سینمایی و تلویزیونی به اثبات رسانده و به عنوان سینماگری کاربلد و دارای نگرش های اجتماعی و انسانی قابلیت هایش را به نمایش گذاشته است؛ تنوع موضوعی فیلم هایش و حرکت درکل رو به جلو در کارگردانی، او را فیلمسازی قابل اعتنا، مستعد و موفق نشان می دهد. گرچه حرکت رو به جلوی این فیلمساز در سینما با زیگزاک همراه بوده و آثارش از منظر توفیق اجتماعی در یک خط سیر نبوده اند ولی امتیازهای آشکار او در سینما، حمید نعمت الله را در کنار سینماگران مطرح کشور جای داده است.
وی ادامه داد: فیلم درحال اکران او «شعله ور» با آنکه به نوعی در امتداد نگرش اجتماعی و سینمایی او ساخته شده است، ولی از منظر ساختار هنری و سینمایی و پرداخت هنرمندانه فیلمنامه و پردازش شخصیت ها و مضمون و محتوا، بهترین فیلم سازنده اش را شکل نبخشیده است. ازهمین رو «شعله ور» یک اثر سینمایی درجه یک و کامل نیست، اما چون در بیان سینمایی حرف هایش، از سینما و بیان سینمایی دور نشده و برخی از مولفه های دیگر آثار فیلمساز را با خود به همراه دارد، در رده فیلم های متوسط قرار می گیرد.
آذین سپس با تأکید بر اینکه سوژه فیلم، ظرفیت پرداختن قوی داستانی و سینمایی را داشته اظهار داشت: ولی در مسیر تبدیل شدن به فیلمنامه و در ادامه، اجرای سینمایی با کاستی هایی در گسترش قابل باور موضوع اصلی و باورپذیری کاراکترهای خاکستری، به ویژه فرید شخصیت اصلی فیلم با بازی امین حیایی و گرفتن بازی های خوب ازبازیگران مواجه شده است. با آنکه حدود ۲۰ دقیقه از «شعله ور» برای نمایش عمومی کوتاه شده است، اما به دلیل کند و کشدار بودن ذات و داستان پرداخت نشده فیلم و نوع تصویر سازی متناسب با آن و پرداخت کم حوصله سینمایی فیلمساز، این فیلم درحددیگر ساخته های نعمت الله استوار نمانده است.
وی در پایان نقد این اثر سینمایی متذکر شد: درواقع فیلم «شعله ور» از پختگی موضوعی و هنری لازم برخوردار نیست و مخاطب فیلم های این سینماگر را راضی نمی کند. هرچند به علت وجود برخی صحنه سازی ها وقاب بندی های خوب وهمدلی فیلمسازباگروهی ازمردم کشور و ارائه نمایی خوب ازسیستان و بلوچستان، «شعله ور» قابل احترام است اما برای جذب مخاطب، انتقال مناسب پیام های فیلم وتوفیق درگیشه چندان پربارنیست. حمیدنعمت الله نشان داده که می تواند فیلم های خوب وقوی و با محتوای اجتماعی و مخاطب پسند بسازد، با این همه این ویژگی ها در «شعله ور» کمتر نمود یافته است. «شعله ور» یک تجربه کم فروغ برای نعمت الله در سینما، ایجاد ارتباط بامخاطب و توفیق در گیشه است.
این مدرس سینمای کشور سپس به نقد فیلم جدید بهرام توکلی در ژانر دفاع مقدس پرداخت و اظهار داشت: در دوران بحران ها و غفلت های اجتماعی و سلطه مافیا بر سینما و اهمال و کجروی های نامدیران اشتباهی سینما و مغفول و مظلوم ماندن سینمای دفاع مقدس و همچنین قیچی شدن ارزش ها و آرمان های جامعه توسط سیاست و ثروت و فساد، فیلمی با محتوا درباره گوشه ای از رخدادهای دفاع مقدس و قهرمان ها و حماسه آفرین های جنگ تحمیلی ساخته شده است تا ادای دینی، گرچه کوچک درسپاس از دلاوری ها و رشادت های رزمندگان جبهه های دفاع حق در برابر باطل باشد.
وی ادامه داد: با آنکه در ۳ دهه اخیر به همت بعضی سینماگران متعهد و برخی سازمان ها و ارگان های ارزشی دغدغه مند، آثاری در ارتباط با دفاع مقدس تولید شده است اما در میان آن ها کمتر اثر شاخص، واقع نما، حرفه ای و استاندارد می توان یافت. اغلب این فیلم ها، آثاری متوسط و زیر متوسط بوده و به رغم مضامین و محتوای ارزشمند در تصویرسازی و انتقال سینمایی و جذاب رویدادها، شخصیت ها و حوادث و عوارض و تبعات دوران دفاع مقدس به توفیق شایسته دست نیافته اند و گاه به دلیل ضعف های مفرط در داستان سازی، چهره پردازی و پرداخت سینمایی، باعث دلزدگی مخاطب شده اند.
نظرات